SIST Odbor za potrošnike
Odbor SIST za potrošnike sledi prednostnim nalogam ANEC (Evropska zveza za koordinacijo predstavnikov potrošnikov v standardizaciji) in ISO/COPOLCO (Odbor za politiko potrošnikov pri ISO).
Evropsko združenje za usklajevanje zastopanja potrošnikov v standardizaciji (ANEC) je organizacija, ki spodbuja in ščiti skupni evropski interes potrošnikov v procesu standardizacije in na sorodnih področjih, kot so ugotavljanje skladnosti, nadzor trga in uveljavljanje. ANEC aktivno sodeluje v ISO/COPOLCO, pomembno pa je tudi njegovo sodelovanje s CEN in CENELEC.
ISO/COPOLCO je mednarodni odbor za politiko potrošnikov pri ISO. Preučuje načine za pomoč potrošnikom, da imajo ti koristi od standardizacije, in načine za izboljšanje njihovega sodelovanja pri nacionalni in mednarodni standardizaciji.
Omogoča forum za izmenjavo informacij o izkušnjah sodelovanja potrošnikov pri razvoju in izvajanju standardov na njihovem področju ter o drugih vprašanjih, ki jih v nacionalni in mednarodni standardizaciji zanimajo. ISO/COPOLCO svetuje ISO glede usklajenih stališč potrošnikov o zadevah, ki so pomembne za trenutno in potencialno nadaljnje delo ISO na področju standardizacije in ugotavljanja skladnosti. Prav tako svetuje ISO glede nove ali revidirane politike ali pristopov znotraj ISO, ker se ti nanašajo na potrošnikove potrebe.
Strategija dela COPOLCO za obdobje 2023–2030 je povečati vpliv in aktivnosti potrošnikov, vzpostaviti mrežo potrošnikov za izmenjavo informacij ter predlagati pripravo novih standardov, ki so jim namenjeni.
Med najpomembnejša sodi 5 področij dela:
- zdravje in hrana,
- turistične storitve,
- digitalne storitve,
- varnost interneta,
- digitalna ekonomija itd.
Strategija dela COPOLCO do leta 2030 je usmerjena predvsem v upoštevanje mednarodnega sodelovanja pri oblikovanju vseh standardov. Težnja je z regionalnim sodelovanjem spodbuditi več rezultatov pri razvoju regionalnih standardov in nato tiste regionalno priznane vključiti v mednarodne ISO standarde.
Med regijske standarde na svetovnem tržišču sodijo tudi evropski standardi. Za doseganje ciljev trajnostnega razvoja in preprečevanja grozeče podnebne krize se mora COPOLCO nenehno prilagajati izzivom prihodnosti.
Zelo pomembno je tudi sodelovanje ISO/COPOLCO z ISO/CASCO (Mednarodni odbor za ugotavljanje skladnosti) in ostalimi področji, ki so urejena znotraj drugih tehničnih odborov in se zavzemajo za varstvo potrošnikov (npr. področja zdravil, hrane, pohištva, storitev ipd.).
Odbor SIST za potrošnike je 8. junija 2011 sklenil, da kot polnopravni član sodeluje v ISO/COPOLCO.
V Odbor SIST za potrošnike so vključeni predstavniki iz Zveze potrošnikov Slovenije, Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport, Tržnega inšpektorata RS, Ministrstva za zdravje in Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.
V skladu s programom dela ISO/COPOLCO so se člani SIST Odbora za potrošnike do sedaj posvečali predvsem naslednjim področjem:
- COVID-19,
- Izdelki za otroke,
- Socialna varnost,
- Varnost gradnje,
- Nanotehnologija,
- Varnosti hrane in preprečevanje goljufivih praks,
- Turizem in sorodne storitve,
- Oskrba z vodo,
- Sistemi ravnanja z okoljem,
- Finančne storitve,
- Družbena odgovornost,
- Kozmetika,
- Sistemi vodenja varnosti v cestnem prometu,
- Požarna varnost,
- Varnost gospodinjskih aparatov,
- Zdravstvena informatika,
- Potrebe starejših in invalidnih oseb,
- Trajnostnost izdelkov.
Člani Odbora SIST za potrošnike so nekatere standarde ISO, pomembne za varstvo potrošnikov, potrdili kot nacionalne standarde, na primer: SIST ISO 10393:2018, Odpoklic potrošniškega izdelka – Smernice za dobavitelje, SIST ISO 31700-1:2024 Varstvo potrošnikov - Vgrajena zasebnost za potrošniško blago in storitve - 1. del: Zahteve na visoki ravni, SIST-TP ISO/TR 31700-2:2024 Varstvo potrošnikov - Vgrajena zasebnost za potrošniško blago in storitve - 2. del: Primeri uporabe, SIST ISO 5665:2024 Preiskava potrošniških incidentov - Zahteve in smernice.
Predsednica Odbora SIST za potrošnike, dr. Mira Kos Skubic, je kot področna strokovnjakinja vključena v delo treh COPOLCO delovnih skupin, in sicer: ISO/COPOLCO/WG 9 Skupina ključnih področij, ISO/COPOLCO/WG 23 Skupina za krepitev zmogljivosti in usposabljanje, ter ISO/COPOLCO/WG 24 Varstvo potrošnikov.
SIST za potrošnike skrbi tako, da so ti na spletni strani SIST mesečno, z izjemo avgusta, skupaj z izvlečki obveščeni o novih standardih SIST (povezava: https://www.sist.si/standardizacija/seznam-novih-standardov).
Mesečni seznam novih standardov SIST z izvlečki je publikacija, v kateri so zbrani bibliografski podatki o slovenskih standardih, izdani v tekočem mesecu. Za boljšo obveščenost in lažje razumevanje so iz izvirnih standardov prevedena in dodana področja njihove uporabe. V letu SIST objavi 11 prispevkov – izvlečkov.
Vse mesece, razen avgusta, SIST na svoji spletni strani potrošnike obvešča o novih predlogih standardov (povezava: https://www.sist.si/standardizacija/standardi-v-javni-obravnavi). Vsi predlogi standardizacijskih dokumentov SIST so v času javne obravnave brezplačno dosegljivi na spletni strani, na podstrani: SIST/e-Dostopi/e-Portal/e-Javna obravnava, kjer je mogoče oddati tudi pripombe.
Na spletni strani SIST so mesečno objavljena tudi obvestila o novih projektih ISO, IEC, CEN, CENELEC, ETSI. SIST prav tako redno z različnih področij standardizacije organizira in izvaja tematske seminarje.
Vse aktualne standardizacijske novice s področja standardizacije so potrošnikom na voljo na uvodni spletni strani SIST: https://www.sist.si/.
Če imajo potrošniki aktivno vlogo pri razvoju standardov, izdelkov oziroma storitev, bodo ti verjetno bolj ustrezali njihovim potrebam. Poslanstvo SIST je zato tudi potrošnikom olajšati sodelovanje v standardizaciji in jih spodbujati k aktivni udeležbi v njenih delovnih procesih.